Kuvausohjeita ja kesäillan kuvausta
Viime viikonloppuna juhlimme poikamme rippijuhlia. Oli tosi ihanat juhlat ja vieraita kävi mukavasti. Myöhemmin illalla otin muutamia kuvia terassista ja pihalla kukkivasta kirsikkapuusta. Kirsikkapuu kukki tänä kesänä enemmän kuin monena aiempana vuonna. Etelä-Suomessa kirsikkapuun kukinnasta on jo aikaa, mutta meillä se tapahtui viime viikonlopun aikaan. Sitten tulikin kovat sadekuurot ja kukat kärsivät aika paljon. Tykkään kuvata yksityiskohtia siten, että laitan aukon mahdollisimman suureksi eli tarkoittaa sitä, että kameran f-luku on niin pieni kuin se voi olla. Minulla se oli tässä objektiivissa f2.8. Tämä on hassusti väärin päin eli kun aukko on suuri, niin f-luku on pieni. Tällöin tarkennus kohdistuu pieneen alueeseen ja tausta menee sumeaksi. Tässä kuvassa olevat keltaiset pallot ovat taustalla olevia terassin valoja. Tällä tavoin kuviin voi saada mielenkiintoisia yksityiskohtia Kun kuvaan laajaa maisemakuvaa, niin pidän aukon mahdollisimman pienenä eli f-luku on si...